انجمن های پژوهشی سال 98-97

 

 

۱) انجمن شیمی:

از ضربان قلب و تنفس انسانها، تا طراحی پلها و ساخت آسفالت برای خیابان ها. از مکانیزم های تعبیه شده در لایه های متفاوت لباس فضانوردان، تا انواع سم مارها. از خواص گیاهان دارویی، تا رنگهایی با خواص ضد بمب. گستره ی علم شیمی شامل تمام اینها، و فراتر از اینهاست. کلاس پژوهش شیمی فرصتی است برای شما که بدون نگرانی از بابت حفظ کردن انواع فرمولها و قوانین، با علم شیمی آشنا شده و از آن لذت ببرید. در این کلاس کار کردن در آزمایشگاه را یاد می گیریم و جستجو برای یافتن پاسخ سوالات خودمان را.

 


 

۲) انجمن روباتیک:
سخنگوی ارتش ایران گفت: ظهر امروز یک کودک ۶ ساله پس از گذشت دو روز از زلزله، به طور زنده از زیر آوار در شهر سرپل‌ ذهاب بیرون کشیده شد. حال عمومی این کودک خوب است، اما برای انجام معاینات دقیق‌تر به بیمارستان اعزام شد.
خبری کوتاه و واقعی که نشان می دهد انسان های زیادی برای نجات جان دیگران، خود را به خطر می اندازند. اما راه بهتری هم هست. اینکه روبات های امدادگر به کمک انسان بیایند. این کمک نه تنها در امدادرسانی، بلکه در جاهای دیگری مانند خط تولید کارخانه و خانه ها هم به داد ما انسان ها رسیده است.
برای همین است که روبات و روباتیک، در دنیای امروز این قدر سر و صدا کرده است. ما هم می خواهیم در کنار هم تلاش کنیم تا سهمی در این زمینه داشته باشیم. برای این کار لازم است مهارت هایی مانند برنامه نویسی، الکترونیک و مکانیک را یاد بگیریم، البته یکی یکی و به نوبت.
پس پیش به سوی ماموریت اول، یعنی هوشمندسازی یک روبات امدادگر!
 
 

 


 

۳) انجمن فیزیک و انرژی‌های تجدیدپذیر:
طبیعت برای نیوتن شدن، برای کشف چیز جدید و برای خلق ، فقط سیب و درخت ندارد! طبیعت پر است از افتادن ناگهانی سیب ها و پر است از مسی  برای کشف قوانین و پدیده هایی که هنوز شناسایی نشده اند. پر است ازفضای گرفتن ایده ... پر است از ایده هایی برای ارزش آفرینی و خلق تجهیزات کاربردی از الهام طبیعت. در کلاس حل خلاقانه مساله انرژی قرار است که باهم پدیده های اطراف را بررسی کرده ، از آن ها ایده بگیریم ،  با استفاده از قوانین فیزیک و علوم جدید چیز جدید بسازیم. 
مسیر ما مشابه مسیر مهندسین است : پیدا کردن چالش و مشکل ، ایده ، طراحی ، ساخت و خلق خلاقانه ، ارزیابی و بهینه سازی و ارائه ی  عملی ایده.

 


 

۴) انجمن تریزاس (startup & TRIZ) :
کارآفرینی پروسه شروع یک کار است که معمولا شامل معرفی یک محصول خلاقانه و ویژه می باشد که برای اولین بار در دنیا توسط یک شخص یا کمپانی به عموم ارائه می گردد. بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود در موقعیت هایی قرار می گیرند که برای بهبود یا بروز رسانی آن ایده های بسیار خلاقانه و منحصر بفردی به ذهنشان خطور می کند اما پیاده سازی این فکر (یا اختراع) با در نظر گرفتن شرایط کاری در جامعه امروزی فقط با رعایت اصول کارآفرینی و معرفی طرح کار موفق به انجام می رسد. Silicon Valley یکی از مکان های پر شهرت در کشور آمریکا می باشد که زمانی پر از سرمایه دارانی بود که ایده های جوانان خلاقی مانند استیو جابز، بیل گیتس، سرگِی برین و لری پیج را در طرح کار تعریف کردند و در نهایت منجر به پیدایش کمپانی های بسیار بزرگی مانند Google، Apple،IBM، Cisco Microsoft که امروزه در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند، شدند. پس می توان نتیجه گرفت که برای پرورش هر ایده یا اختراع باید مراحلی در قالب کارآفرینی یا بعبارت دیگر Entrepreneur  تعریف شود که بتوان بصورت اصولی و پیش بینی شده از آن بهره برد. طرح پیشنهادی کاری جدید، تولید وسیله‌ای با رویکرد صرفه اقتصادی و با هدف بهبود در ارائه خدمات، خدمات رسانی به روش خلاقانه، ایده ای برای کار نو از جمله پروژه‌هایی است که در طی این دوره مورد بررسی قرار می‌گیرند.
هدف انجام این پروژه آموزش دانش آموزان با Business Proposal، Brainstorming، Troubleshooting، فرضیه سازی، نقشه کشی ذهنی، تکنیک حل مسئله و ...

 

 


 

 
۵) انجمن معماری:
معماری مجبور است اشکال,فضا و محیط را به گونه ای طراحی کند که کاربرد,تکنیک,محیط زیست و اغلب در برخورد با الزامات ,باید زیبایی را بازتاب کنند.در همین حین ,نیازمند ابتکار و ترکیب مواد با تکنولوژی و نور و سایه است.مصمم باشد.
آثار معماری,سمبل فرهنگ یک ملت به شمار می روند و در ردیف آثار هنری قرار می گیرند.معماری می تواند محرک و عامل بهبود زندگی اجتماعی باشد. در کلاس ذهن خلاقانه هنری ,نوآوری و ابداع و تفکر نو می تواند به یک مسئله در جامعه و دنیای امروزی پاسخگو باشد و با توجه به دنیای اطراف و طبیعت و تکنولوژی به ایده های نو دست یابیم و به یک طرح جدید و معمارانه و مهندسی دست یابیم.
راهی که در پیش رو داریم با گرفتن ایده های خلاقانه به یک طرح و ساخت نو ایده آل و عملکرد و همچنین بهینه و قابل اجرا و در حین حال  مصرف انرژی را به کم ترین حد ممکن رساند.

 


 

۶) انجمن فیلمسازی:
«کنش سینما آشکار کردن است. پرتوافکندن بر جزئیاتی است که تئاتر آن‌ها را دست نخورده باقی گذاشته است.»       آندره بازن
سینما، هنر هفتم، این بیان هنری جذاب! اولین قدم برای خلق سینمایی ایده و تفکر است. چگونگی بازتاب خود و دیگران در چشم خود و دیگران. قدم بعدی پرورش ایده‌های ذهنی به کلمات عینی است. این‌گونه داستان شکل می‌گیرد! مسیر خلق سینمایی از همان جاده ادبیات می‌گذرد. قدم بعدی شناخت تصویر و رنگ و حرکت است. رقص و نقاشی و معماری همگی با هم دست به دست می‌دهند تا ترکیب‌بندی ساخته شود. درام و نمایشی کردن داستان نیز شاکله اصلی این خلق تصویر متحرک است. در هنر هفتم، بایست شش قدم ابتدایی را طی کرد.... شش فدمی که همان شش هنر دیگر است و قدمتی دارد به اندازه کل تاریخ بشری. در مجموع کلاس‌های فیلم‌سازی تلاش می‌کنیم این قدم‌ها را با هم برداریم و پا به دنیای شگفتی‌های هنر، فلسفه، رنگ و زیباییِ نابِ آفرینش بگذاریم.
 
 

 


 

۷) انجمن زیست شناسی:
به طور کلی در حوزه‌ی زيست شناسی ٤ هدف دنبال می‌شود. هدف نخست تامین غذای سالم و کافیست: برای احقاق این هدف پژوهشگر تلاش می‌کند با استفاده از خاک غنی شده یا املاح یا تغییر شرایط آب و هوایی رشد گیاه را بیشتر کند. دومین هدف حفاظت از زیست بوم هاي كره زمين است؛ جمعیت انسان ها در کره زمین ۶ میلیارد تن است و این عدد با سرعت زیادی در حال افزايش است. با توجه به مساحت محدود قابل زیست باید به فکر حفظ محیط زیست بود.
سومین هدف علم زیست شناسی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر و جایگزینی آن با سوخت های فسیلی است و هدف چهارم "سلامت و درمان بیماری" است برای مثال بررسی عوامل پیشگیرنده از بیماری دیابت. ما در پژوهش زیست تلاش میکنیم در سطح دانش آموزی قدم های کوچک و مهمی برای احقاق این اهداف برداریم.