چگونه با نوجوانانمان درباره رویدادهای جاری صحبت کنیم

 
در حالی که سال تحصیلی جدید فرصتی را برای نگاه کردن به دوران سختی برای بسیاری فراهم می‌کند و امیدی را برای آنچه در پیش است ارائه می‌کند، واضح است که ما هنوز در «زمان‌های بی‌سابقه» زندگی می‌کنیم - عبارتی که بسیاری از مدت‌هاست از آن خسته شده‌اند. با ادامه چالش‌های همه‌گیری کووید-19 و چالش­های روزانه زندگی، نیاز داریم که  دقیق ­تر به اطرافمان نگاه کنیم و مراقبت بیش­تری درباره سلامت روابط  خود با فرزندانمان و رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم.
 
با افزایش تنش در جامعه، احتمالاً استرس محیطی به خانه شما نفوذ می کند. شاید هیجاناتی را تجربه کنید که انتظار آن را نداشته باشید یا نمی دانید چگونه با اطمینان از آن عبور کنید. چنین شرایطی می‌تواند صحبت کردن در مورد رویدادهای جاری با نوجوانتان را سخت‌تر کند. شما می‌خواهید فردی باشید که در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است به او اعتماد کنید و در عین حال وقتی می­خواهید او را راهنمایی کنید فشار گفتن حرف درست را در مورد موضوعات دشوار احساس می­کنید. قبل از گفتگو با نوجوان خود به ویژه زمانی که اخبار نگران­ کننده از محیط زندگی خود می­شنوید، خوب است روش های مختلف دریافت اطلاعات توسط نسل های جوان و اینکه چگونه می تواند منجر به ایجاد یک جهان بینی کاملاً متفاوت از شما شود را در نظر داشته باشید.
 

برای یادگیری از یکدیگر آماده شوید

بهترین راه برای پر کردن شکاف بین نوجوانان و والدینی که منابع خبری مختلف را می‌خوانند، این است که به جای آموزش و تحصیل، برای یادگیری آماده گفتگو شوند. ابراز احترام متقابل هنگام بحث در مورد موضوعات مهم بسیار مهم است، و اجازه دهید نوجوان شما احساس کند وقتی نظرات خود را بیان می کند، آنها را برای شما پذیراتر می کند. مهم است که به یاد داشته باشید نوجوان شما در تمام زندگی خود به شما به عنوان یک مرجع نگاه کرده است، به این معنی که اقداماتی مانند سرزنش سریع نظرات آنها یا انتقاد از منابع خبری آنها ممکن است توهین آمیز باشد.
 
به جای اینکه سعی کنید از نوجوان خود پیشی بگیرید، به آنها ابزاری بدهید تا بدون در نظر گرفتن این­که با چه کسی صحبت می کنند، درباره موضوعات مهم گفتگوی هوشمندانه داشته باشند. ممکن است در نظر داشته باشید که محتوای مفیدی را با یکدیگر به اشتراک بگذارید تا اطلاعات مشترکی برای ارتباط با آنها داشته باشید. با ایجاد یک گفت‌وگوی باز به این روش، شرایطی را ایجاد می‌کنید که در آن نوجوانتان می‌تواند به شما برای کمک به درک دنیای اغلب ترسناک و گیج‌کننده تکیه کند.
"به عنوان والدین، تمایل ما عمیقاً این است که آنها احساس خوبی داشته باشند، بنابراین ما چیزهایی مانند "خوبی" یا "خوب خواهد شد" یا "این چیزها اتفاق می‌افتد" را بدون پیش­بینی آن­چه آن­ها احساس خواهند کرد به زبان می­آوریم و به آنها می‌گوییم.
دکترالکس بووینگ آلن، روانشناس بالینی کودک و مادر دو فرزند می گوید:
نوجوان شما ممکن است هنگام رویارویی با شرایط زندگی، احساسات عمیق تری را درمقایسه با شما تجربه کند. چنین حالتی معمولا می­تواند به دلیل اضطراب ما والدین از ندانستن آن­چه که فرزندمان می­گوید باشد، و می‌تواند موجب شود که حرف نوجوانمان برایمان بی‌اعتبار شود و یا حتی اهمیت آن را، آن­گونه که او در ظر دارد درک نکنیم.
دکتر آلن می‌گوید:
«شما می‌توانید دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارید، اما نه به شیوه‌ای مبارزه‌جویانه یا به‌منظور مخالفت با دیدگاه‌هایشان،»،  این­که چگونه هر کدام از شما به دیدگاه‌های خود رسیدید، یعنی بیان این که اطلاعات خود را از منابعی مورد اعتماد به دست آورده اید صحبت کنید.
 

درباره نقش رسانه های اجتماعی صحبت کنید

در حالی که نوجوان شما ممکن است به تازگی صفحاتی در رسانه‌های اجتماعی خود برای تعامل آنلاین با دوستان خود ساخته باشد، سایت‌هایی مانند توییتر، اینستاگرام و فیس‌بوک به مکان‌هایی تبدیل شده‌اند که اخبار دست اول و گزارش‌شده با سرعت برق در آن پخش می‌شوند. نوجوانان در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری برای مطلع شدن به رسانه های اجتماعی متکی هستند و به آنها این امکان را می دهد تا محتوای سرگرمی و خبری را به طور همزمان مرور کنند. رسانه‌های خبری-سرگرمی به‌ویژه در میان نوجوانان محبوب هستند، زیرا احتمال اینکه در مورد رویدادهای جاری از YouTubeیا TikTokبیشتر از رسانه‌های سنتی مطلع شوند، بیشتر است. به دلیل ماهیت شخصی‌شده منابع خبری اجتماعی، به راحتی درک ما از واقعیت بر اساس آن­چه در این منابع خبری می­بینیم بدون توجه به آن­چه جهت ­دهی خاص این منابع و بدون این­که خودمان متوجه شویم، تغییر می­کند.
 
به طور مشابه، سوگیری در پوشش اخبار توسط رسانه ­های بزرگتر یک موضوع معمول و محبوب در محیط آنلاین است و اغلب مقالاتی که در زمینه‌ای مشخص بازنشر می‌شوند دیدگاهی جهت­ دار را نشان می‌دهد. این ممکن است باعث شود نوجوان شما نسبت به منابع اطلاعاتی خاص محتاط شود یا به طور کلی به رسانه های خبری در مقیاس بزرگ بی اعتماد شود. با این حال، چارچوبی را برای آنها فراهم می کند که از طریق آن سواد رسانه ای بیشتر می تواند رشد کند. صحبت کردن با نوجوان خود در مورد سوگیری انتشار اخبار و این­که گنجاندن یا تأکید بر جزئیات خاص در پوشش خبری چه معنایی دارد، نقطه ورود خوبی برای گفتگوی گسترده تر در مورد مصرف رسانه های خبری آنهاست. با اطمینان از توانایی آنها در در نظر گرفتن زمینه و دیدگاه ارائه شده توسط یک مقاله، به آنها کمک می کنید عادت های خوبی را شروع کنند که مهارت های جمع آوری اطلاعات آنها را در دراز مدت بهبود می بخشد.
 
یک راه هوشمندانه برای نزدیک شدن به این موضوع ایجاد امکان تبادل اطلاعات آزاد است: از نوجوان خود در مورد منابع خبری خود بپرسید و آنها را با منابعی که قابل اعتماد می دانید معرفی کنید. این فرصتی را برای آنها فراهم می کند تا به طور طبیعی دیدگاه های جدید را در نظر بگیرند و به طور انتقادی در مورد جایی که اطلاعات دریافت می کنند فکر کنند و در عین حال به شما درک بهتری از آنچه که در فضای آنلاین در معرض آنها هستند می دهد.
 
 
چه احساسی نسبت به آن داری؟
نظرت چیست و فکر می­کنی این خبر چرا منتشر شده؟ .....
 
و سعی کنید به تدریج موضوعات مشترک موردعلاقه­ تان را شناسایی کنید و به آن­ها بپردازید. به تدریج گفت­وگوهای ارزشمندی در موضوعات مختلف خواهید داشت که موجب صمیمیت شما و فرزندانتان خواهد شد.