مشاور آموزشی چگونه باید باشد

با پیچیده تر شدن جامعه، مدارس ما باید روش های خود را برای آماده سازی دانش آموزان برای مواجهه با چالش های قرن بیست و یکم توسعه دهند. به عنوان یک مشاور آموزشی، می‌توانید با مشاوره دادن به معلمان، خانواده‌ها، مدیریت مدرسه، هیئت‌مدیره مدارس و مقامات دولتی در مورد بهترین تکنیک‌ها و فناوری‌های آموزشی مورد استفاده در کلاس‌های درس در سراسر کشور، به تحقق آن کمک کنید. مشاوره تحصیلی یک فرصت شغلی با ارزش و در حال گسترش برای کسانی است که در تلاش برای بهبود بهترین شیوه های آموزشی هستند.
 
یک مشاور آموزشی تفاوت معناداری در نحوه ارائه و دریافت آموزش ایجاد می کند. مشاوران به عنوان یک نیروی راهنما در بهبود فرصت ها و کلاس های درس، زندگی علمی دانش آموزان را در سراسر کشور شکل می دهند.
 
مشاور آموزشی اغلب فردی است که تجربه تدریس یا مدیریت دارد و اکنون به عنوان مشاور در همه امور آموزشی خدمت می کند. تمرکز آنها در آموزش و مشاوره اعضای جامعه آموزشی در مورد فناوری های جدید، خط مشی های کلاس درس، پیشرفت دانش آموزان و موارد دیگر است.
 

وظایف معمول یک مشاور عبارتند از:

  1. ارزیابی استانداردهای آموزشی و سیاست های کلاس درس، و همچنین نمرات آزمون­ها (شما خواننده گرامی! آیا با مفهوم استاندارد آموزشی آشنایی دارید؟ این مفهوم در طراحی روند یادگیری بسیار تاثیرگذار است و بسیاری از معلمان و مشاوران با آن آشنا نیستند!)
  2. کمک به به اجرای تغییرات در برنامه درسی بر اساس اطلاعات حاصل از ارزشیابی ­های آموزشی
  3. نظرسنجی از دانش آموزان برای تغییر برنامه ها یا برنامه های درسی
  4. گزارش اثربخشی سیستم های فعلی دانشگاهی
  5. ابداع استراتژی هایی برای بهبود کیفیت آموزشی و کمک به اجرای سیاست های جدید
  6. طراحی برنامه های آموزشی جدید و کارگاه های آموزش معلم
  7. پیاده سازی و هدایت استفاده از فناوری های جدید
  8. کمک به سیستم های همبستگی آموزشی برای بهبود نرخ ترک تحصیل
  9. برنامه های مداخله تحصیلی (مداخلات برنامه­ های ساختارمندی هستند که موجب بهبود رفتارهای یادگیری می­شوند و  بر اساس مستندات و مطالعات علمی انجام شده توسط متخصصین یادگیری و آموزش تایید شده­اند.)
  10. نظارت بر آموزش آنلاین
  11. سازگار نمودن دانش‌آموزان را با محیط‌های آموزشی مناسب، مانند برنامه‌های آموزشی ویژه،  از طریق توانمندسازی آنان
  12. راهنمایی در انتخاب دانشگاه و رشته­ های تحصیلی در آموزش عالی
  13. مشاوران آموزشی می توانند مشاوره عمومی در مورد شیوه های آموزشی ارائه دهند، اما اکثر آنها با تمرکز بر یک تخصص خاص به موفقیت دست می یابند.
  14. مدارس و مؤسسات تحصیلات تکمیلی مشاوران آموزشی را استخدام می کنند تا نحوه یادگیری دانش آموزان را در سطح کل نگر بررسی کنند و بهبود در سیاست ها و برنامه ها را توصیه کنند. آنها همچنین ممکن است مشاوران آموزشی را برای بررسی یک مشکل خاص و طراحی یک راه حل سفارشی استخدام کنند.
  15. مشاوران در این موقعیت ها اغلب برنامه ها، سیاست ها و اولویت ها را اصلاح می کنند. آنها با آموزش اساتید و مشاوره دادن به مدیران و اعضای هیئت مدیره، راه­ حل­ های آموزشی خلاق و مبتکرانه ­ای ارائه می­دهند. بسیاری از مشاوران آموزشی ممکن است در مدیریت مدارس و تدوین سیاست های آموزشی آنها کمک کنند.
  16. برخی از مشاوران تحصیلی به صورت یک به یک با خانواده ­ها به عنوان مشاور مستقل کار می کنند. این وضعیت مستلزم آن است که مشاور راه‌حل‌ها را برای تک تک دانش‌آموزان شخصی‌سازی کند. اغلب، این مشاوران منحصراً با جمعیت های خاص مانند ورزشکاران، جوانان در معرض خطر، علاقمندان ورود به دانشگاه یا دانشجویان کار می کنند.آنها تلاش خواهند کرد تا کودک یا نوجوان را با محیط آموزشی مناسب تطبیق دهند.
  17. گروهی از  مشاوران آموزشی بر روی پروژه هایی برای ناشران کتاب های درسی، موسساتی که به موضوع  یادگیری می­پردازند و شرکت های فناوری آموزشی کار می کنند. تمرکز این مشاوران تحصیلی بر ساخت محصولات آموزشی عالی برای دانش آموزان، معلمان و مدارس با هدف بهبود پیشرفت دانش آموزان است.
  18. آنها ممکن است منابع را ارزیابی کنند، در مورد اجرای منابع جایگزین مشاوره دهند و نتایج  برنامه های آموزشی جدید یا موجود را پیش ­بینی کنند.
 

چه کسی می­تواند یک مشاور تاثیرگذار باشد؟

مشاور تاثیرگذار کسی است که:
 
  1. مهارت حل مسئله و تصمیم گیری تخصصی دارد
  2. به جزئیات توجه و به خوبی سازماندهی کند
  3. دانش برنامه ریزی داشته­ باشد
  4. مهارت همدلی و اجتماعی بودن داشته باشد
  5. در شناسایی مشکلات و ایجاد بارش فکری  با هدف کشف راه حل های ممکن مهارت دارد
  6. دارای مهارت های ارتباط کتبی و شفاهی عالی است
  7. هم در انجام کارها به شکل مستقل و هم به شکل مشارکتی با سایر اعضای تیم تواناست
  8. می­تواند محدودیت­های زمان را مدیریت کند و همزمان موثر باشد
  9. دارای تخصص در برنامه­ ریزی درسی و آموزش یا رهبری آموزشی است
  10. قابل اعتماد است و نگرش همکاری دارد
  11. انعطاف پذیراست و توانایی انطباق با تغییرات را دارد
  12. تفکر تحلیلی عالی و توانایی استفاده از منطق برای حل مسائل مربوط به کار
 
مشاور آموزشی فردی است که می­تواند با حضور خود، سایرین را توانمند سازد. افردی که با عنوان مشاور دانش ­آموزان را وابسته به خود می­ سازند، مناسب این جایگاه نیستند. رواج چنین طرزتفکری موجب ناتوان­سازی یادگیرندگان،تجارب شکست، درماندگی و  آسیب­ های روانی خواهد شد.  مراقب باشیم هرکسی را به عنوان مشاور آموزشی تایید نکنیم.