ابزارهای استفاده از اینترنت و کنترل والدین

کودکان و نوجوانان امروزی در سنین مدرسه از نظر دانش فناوری پیشرفته‌تر می‌شوند و اغلب از آنچه والدین خود در مورد این ابزارهای پیشرفته می‌دانند پیشی می‌گیرند.
 
در حالی که برای برخی از کودکان و نوجوانان این در واقع به این معنی است که آنها در حال یادگیری زبان های کامپیوتری، ایجاد وب سایت، و حتی ساختن روبات ها هستند، بسیاری دیگر به سادگی از فناوری امروزی برای تماشای ویدیو در YouTube، بازی­های آنلاین(بازی های نقش آفرینی آنلاین چند نفره) یا ارسال متن استفاده می کنند.
متأسفانه، بسیاری از کارهایی که کودک و نوجوان دانش آموز شما می توانند به صورت آنلاین و با تلفن های همراه خود انجام دهند، در صورت عدم نظارت بر آنها می تواند منجر به مشکلات زیادی شود. از تماشای ویدیوها و وب سایت های نامناسب گرفته تا ارسال پیامک (ارسال پیام های متنی یا عکس های نامناسب) و گپ زدن با شکارچیان. با این رویکرد فناوری جدید می تواند منجر به مشکلات جدیدی شود.
تلفن های همراه و اینترنت حتی به راه های جدیدی برای آزار و اذیت کودکان منجر شده است: آزار و اذیت سایبری. این بدان معنا نیست که فرزندان شما نمی توانند کامپیوتر یا تلفن همراه داشته باشند، اما باید در مورد کنترل های والدینی که می تواند به محافظت از آنها کمک کند، مواردی را یاد بگیریم.
 

کنترل های والدین

کنترل‌های والدین می‌تواند شامل نرم‌افزار کنترل والدین داخلی، نرم‌افزار نظارتی افزودنی، نرم‌افزار فیلتر محتوای وب و مسدودکننده‌های اینترنت باشد. اینها معمولاً می توانند برای مسدود کردن دسترسی به رایانه یا وب سایت های خاص تنظیم شوند.
یکی از مشکلات بزرگ کنترل‌های والدین این است که بسیاری از والدین فقط به این فکر می‌کنند که آن‌ها را روی رایانه‌های خانگی خود راه‌اندازی کنند، جایی که می‌دانند کودک و فرزندانشان به اینترنت دسترسی خواهند داشت، اما دسترسی به اینترنت از طریق ابزارهای دیگر در داخل و اطراف خانه خود را فراموش می‌کنند..
اگرچه ممکن است در عصری زندگی نکنیم که یخچال همه به اینترنت دسترسی داشته باشد (البته برخی از قبل به اینترنت دسترسی دارند)، بسیاری از ابزارهای دیگر می توانند فرزند شما را به اینترنت متصل کنند، مانند موارد زیر:
  1. iPad(از طریق WiFi)
  2. آیفون و سایر گوشی های هوشمند
  3. Nintendo DSو Nintendo 3DS(از طریق WiFi)
  4. Nintendo Wii، Wii Uو Switch
  5. PS5
  6. Sony PSP(از طریق WiFi)
  7. ایکس باکس
 
این ابزارها می تواند سرگرم کننده باشد و به بچه ها امکان دسترسی به بازی های آنلاین و بازی های آنلاین چند نفره را می دهد، اما همچنین به کودکان اجازه می دهد با مردم چت کنند و بسیاری از آنها یک مرورگر وب دارند. اگرچه کنترل‌های والدین و خانواده ها برای اکثر این دستگاه‌ها در دسترس است، اما والدین عادی که خودشان از دستگاه استفاده نمی‌کنند، احتمالاً به فعال کردن این کنترل‌ها فکر نمی‌کنند.
قبل از تهیه یکی از این دستگاه‌ها، مطمئن شوید که می‌دانید چگونه کنترل‌های والدین موجود را روشن کنید.
 
یادمان باشد وقتی برای فرزندانمان یک گوشی تلفن یا کنسول بازی می­خریم این وسایل دیگر متعلق به آن­هاست و در صورتی اجازه داریم این وسایل را از آنان بازپس بگیریم که پیش از در اختیار دادن این وسایل، قوانین استفاده از آن­ها و پیامدهای استفاده نادرست را به صورت شفاف و با توافقی دوطرفه تعیین کنیم.
 

کنترل والدین اینترنتی

نرم افزار کنترل والدین در آخرین نسخه سیستم عامل مک و ویندوز ساخته شده است، اما می توان آن را به عنوان برنامه های جداگانه نیز خریداری کرد که اغلب ویژگی های بیشتر و انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهند.
 
از جمله برنامه هایی مانند Bsafe Online، Net Nannyو Safe Eyes. علاوه بر این نوع نرم افزار کنترل والدین، کارهای دیگری که می توانید برای ایمن نگه داشتن فرزندان خود در اینترنت انجام دهید عبارتند از:
 
  1. قرار دادن محافظت از رمز عبور بر روی رایانه، به طوری که وقتی بچه های خود می خواهند از اینترنت استفاده کنند مجبور شوید وارد سیستم شوید.
  2. استفاده از نرم افزار کنترل والدین برای محدود کردن دسترسی به رایانه و اینترنت در مواقعی که والدین در خانه و اطراف هستند تا بر کارهایی که فرزندان شما انجام می دهند نظارت کنند.
  3. محدود کردن دسترسی زمانی  برای راه‌اندازی برنامه اینترنتی خاص و دسترسی به رایانه‌های مختلف یا سیستم‌های بازی­های اینترنتی در خانه.
  4. اگر فرزندتان از یک سایت شبکه اجتماعی مانند فیس بوک استفاده می کند و لیست دوستانش را به افرادی که می شناسد محدود می کند، تنظیمات حریم خصوصی قوی را تنظیم کنید.
  5. قرار دادن رایانه و سایر دستگاه‌ها در یک قسمت مشترک از خانه، به طوری که بتوانید مستقیماً بر کارهایی که فرزندانتان انجام می‌دهند نظارت کنید.
  6. از ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) خود در مورد نرم افزار فیلترینگی که ممکن است در دسترس شما باشد سوال کنید
  7. بررسی نوع دسترسی فرزندان شما به اینترنت هنگام ملاقات با دوستان و اعضای خانواده
 
توجه داشته باشید که بدون کنترل‌های والدین، بچه‌ها می‌توانند با پاک کردن داده‌های خصوصی از مرورگر اینترنتی که استفاده می‌کنند، از جمله تاریخچه مرور، حافظه پنهان و کوکی‌ها، مسیرهای خود را پنهان کنند.
علاوه بر هشدارهای عمومی در مورد محافظت از کودکان در برابر «اینترنت»، والدین باید از موارد خاصی که می‌توانند باعث ایجاد مشکل شوند، آگاه باشند، از جمله:
 
برنامه‌های اشتراک‌گذاری غیرقانونی فایل: از طریق برنامه‌ها و سایت‌های خاص، مانند Gnutella، Bit Torrent، و Kazaaو غیره، بچه‌ها به‌طور غیرقانونی موسیقی، فیلم و محتوای دیگر را دانلود می‌کنند.
شبکه‌های اجتماعی: بسیاری از بچه‌ها از این شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام برای ارسال اطلاعات و عکس‌های شخصی استفاده می‌کنند که شکارچیان می‌توانند از آنها برای تماس با فرزند شما استفاده کنند.
IM و چت: بسیاری از کودکان علاوه بر ارسال پیامک با تلفن همراه خود، از پیام‌رسانی فوری و اتاق‌های چت برای صحبت با دوستان خود استفاده می‌کنند و متأسفانه، گاهی اوقات شکارچیانی در این محیط­ ها حضور دارند که معمولا در دهه 20 و 30 زندگی خود هستند.
 
چت تصویری: کودکان و نوجوانان هم از این ابزارها استفاده می­کنند که طریقه استفاده از آن­ها و مشکلاتش باید برای ان­ها توضیح داده شود.
 
توجه به این نکته مهم است که نیاز به روابط اجتماعی در کودکان و نوجوانان نیازی طبیعی است و ممکن است از طریق ایزارهای دیجیتال مرافع شود. پس به نیازهای اجتماعی فرزندانمان در این زمینه باید توجه کنیم.
عادت به موبایل و هراس جدایی از تلفن همراه در این روزها نه تنها فرزندانمان بلکه والدین را نیز تحت تاثیر قرار داده است. طراحی برنامه زمانی منظم برای استفاده از ابزارهای دیجیتال و همچنین ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد با فرزندان از مواردی است که استفاده از ابزارهای دیجیتال را امن می­کند.
 
رشد سواد دیجیتال والدین و فرزندان و آگاهی دقیق از فواید و معایب این محیط­ها به والدین کمک می­کند که تصمیمات درستی را برای استفاده فرزندانشان از این ابزارها اتخاذ کنند.
 
یادمان باشد که فضای دیجیتال بسیار جذاب است و لذت­های آنی و فوری که برای فرزندانمان ایجاد می­کند یک مساله واقعی است که با توجه به سن رشد آن­ها، تمایل به لذت بردن از این محیط طبیعی است. ما به عنوان والدین می­توانیم کاربرد این وسایل را برای کودک و نوجوان خود، آگاهانه جهت ­دهی کنیم و شیوه و روش صحیح را به فرزند و نوجوان خود آموزش دهیم.